Najnowsze Publikacje

Debata: Efektywność energetyczna - wyjaśnienie sposobu głosowania
Mimo, że Komisja zważywszy skutki rynkowe słusznie wreszcie postawiła na efektywność energetyczną, to raport rozminął się z tym tematem. Potrzebne są obi...
Czytaj Więcej ...
Debata: Efektywność energetyczna
Jak wynika ze sprawozdania, ograniczenia zużycia energii narzucone odgórnie determinują efektywność. To oczywisty błąd. Efektywne użytkowanie ener...
Czytaj Więcej ...
Sesja plenarna - Debata: Normalizacja europejska
Normatywne wymagania dotyczące produktów, usług oraz procesów służą ujednolicaniu produkcji, a więc efektowi skali, a także po...
Czytaj Więcej ...
Wyjaśnienie sposobu głosowania: Umowa między UE a Rosją w sprawie handlu częściami i podzespołami...
UE jest dużym eksporterem do Rosji elementów samochodowych na kwotę rzędu 9 miliardów dolarów. Inwestorzy otwierając w Rosji zakłady ...
Czytaj Więcej ...
Sesja plenarna - Debata: Umowa handlowa dotycząca zwalczania obrotu towarami podrobionymi między UE
Porozumienie ACTA podejmuje trzy ważne kwestie: 1. prawa handlowego do korzystania ze znaku towarowego; 2. praw internaut&oacut...
Czytaj Więcej ...

Dodaj do ulubionych

 
 
 

Umowa między UE a Rosją w sprawie handlu częściami i podzespołami pojazdów silnikowych między
  UE jest dużym eksporterem samochodów, części samochodowych i podzespołów, zwłaszcza do silników na kwoty łącznie rzędu ok. 9 miliardów dolarów, na teren Rosji. Inwestorzy międzynarodowi otwierając zakłady na terenie Rosji zajmujące się produkcją samochodów są zwalniani z opłat celnych lub korzystają z obniżonych stawek celnych w zamian za uwzględnienie lokalnej produkcji tych części i podzespołów.

Może to doprowadzić do obniżenia importu części samochodowych z terenu Unii, a nawet do delokalizacji ich produkcji.
Aby do tego nie dopuścić przewidziany został w umowie przejściowy mechanizm kompensacji polegający na tym, że Rosja będzie importować te części i zespoły z terenu Unii obniżając stawkę celną zgodnie z tabelą 1i 2 na pozostałą część tych importowanych wyrobów o kwotę odpowiadającą temu spadkowi, gdy nastąpi spadek importu z Unii o 3% poniżej:
- progu dla silników równego 896,1 mln USD
- progu dla części równego 8.253 mln USD.
Rosja wchodzi do WTO, ale w okresie przejściowym (lub do 2018 roku) zakłady tam są dotowane przez państwo, co zwiększa ich konkurencyjność. Stąd potrzeba takiego mechanizmu kompensacyjnego. Czy to pomoże? Zobaczymy.
Życzę nam, aby Rosja podpisała te umowę, która jest - moim zdaniem - korzystna dla Unii.
Pytania:
1. Czy umowa dotyczy tylko Rosji, czy strefy celnej Rosja-Białoruś-Kazachstan?
2. Słowo "państw" zastąpić "teren Unii" (zał. 5).
3. Jakie jest cło wwozowe?
4. Jak wyliczono liczby proggowe w tabeli 3?
5. Czemu w umowie nie mówi się o europejskich standardach?


Tekst wystąpienia sprawozdawcy-cienia opinii na posiedzeniu komisji ITRE w dniu 21 marca 2012.
 

 

Praca w PE

17 września 2012   1. Spotkanie przygotowawcze komisji ITRE Spotkanie w całości poświę...
poniedziałek, 10 września 2012            ...
10 września 2012   1. Posiedzenie Grupy S&D (patrz agenda posiedzeń Grupy)   ...

Biuletyn PE

Wyniki unijnego szczytu pod lupą Problemy gospodarcze Europy znajdą się ponownie na pierwszym miej...
Bruksela, 07/06/2012   Pełna wersja Biuletyn   Porządek obrad Relacja z ses...
Bruksela, 16/05/2012     Briefing przed sesją BXL: w poniedziałki 11.00-11.30, Bru...

Komunikaty PE

Strasburg, 13/09/2012. Fotografie, filmy, poematy, które są chronione przez prawa autorskie, ...
Strasburg, 13/09/2012. Projektowane zasady nadzoru bankowego muszą być precyzyjne i zapewniać odpowi...
Strasburg, 13/09/2012. Sytuacja pod względem przestrzegania praw człowieka w Rosji dramatycznie się...
Strasburg, 12/09/2012. W czasie debaty po wystąpieniu Jose Manuela Barroso posłowie do Parlamentu E...