Najnowsze Publikacje

Debata: Efektywność energetyczna - wyjaśnienie sposobu głosowania
Mimo, że Komisja zważywszy skutki rynkowe słusznie wreszcie postawiła na efektywność energetyczną, to raport rozminął się z tym tematem. Potrzebne są obi...
Czytaj Więcej ...
Debata: Efektywność energetyczna
Jak wynika ze sprawozdania, ograniczenia zużycia energii narzucone odgórnie determinują efektywność. To oczywisty błąd. Efektywne użytkowanie ener...
Czytaj Więcej ...
Sesja plenarna - Debata: Normalizacja europejska
Normatywne wymagania dotyczące produktów, usług oraz procesów służą ujednolicaniu produkcji, a więc efektowi skali, a także po...
Czytaj Więcej ...
Wyjaśnienie sposobu głosowania: Umowa między UE a Rosją w sprawie handlu częściami i podzespołami...
UE jest dużym eksporterem do Rosji elementów samochodowych na kwotę rzędu 9 miliardów dolarów. Inwestorzy otwierając w Rosji zakłady ...
Czytaj Więcej ...
Sesja plenarna - Debata: Umowa handlowa dotycząca zwalczania obrotu towarami podrobionymi między UE
Porozumienie ACTA podejmuje trzy ważne kwestie: 1. prawa handlowego do korzystania ze znaku towarowego; 2. praw internaut&oacut...
Czytaj Więcej ...

Dodaj do ulubionych

 
 
 

Frontpage Slideshow (version 2.0.0) - Copyright © 2006-2008 by JoomlaWorks
Obowiązkowe światła i ABS

Po unijnych drogach jeździ coraz więcej motocyklistów. Niestety motory są mało przyjazne środowisku, a ich kierowcy częściej niż inni uczestnicy dróg są ofiarami wypadków. Deputowani pracują nad sprawozdaniem dotyczącym bezpieczeństwa motocyklistów. Chcą m.in. obowiązkowego instalowania systemu ABS w motorach.

Komisja Rynku Wewnętrznego PE zorganizowała specjalne wysłuchanie publiczne 22 marca poświęcone motorom. Deputowani chcieli wiedzieć jak można poprawić bezpieczeństwo motocyklistów, a także jak sprawić by te maszyny były bardziej przyjazne środowisku.

Obowiązkowe światła i ABS

Statystyki dotyczące motocyklistów nie są optymistyczne. Są oni bardziej narażeni na poważny, a nawet śmiertelny wypadek niż inni kierowcy. Choć stanowią tylko dwa procent uczestników dróg, to są ofiarami aż 17 proc. wypadków.

Na wysłuchaniu zaproponowano kilka rozwiązań, które mogą poprawić bezpieczeństwo. Jednym z nich może być zainstalowanie systemów wspomagających hamowanie (takich jak ABS). Zapewniłyby one większą stabilność podczas hamowania i zmniejszyły długość hamowania.

Według ekspertów system ABS jest najbardziej wydajnym rozwiązaniem w tego typu pojazdach. Motocykliści byliby też lepiej widoczni na drodze jeśli motory byłyby wyposażone w system automatyczne włączania świateł przednich.

Deputowani mówili też o konieczności ograniczenia możliwości wprowadzania zmian przez motocyklistów w konstrukcji maszyn. Kierowcy wprowadzają zmiany by motory były szybsze i miały lepsze osiągi. Prowadzi to jednak do zmniejszenia ich bezpieczeństwa i sprawia, że bardziej zanieczyszczają środowisko.

Motocykle muszą być bardziej "zielone"

Dużo jednak zależy także od samych motocyklistów. "Na bezpieczeństwo składa się wiele czynników. To nie chodzi tylko o to, co jest pomiędzy dwoma kołami, ale także o to, co jest pomiędzy dwojgiem uszu" - mówił fiński deputowany Mitro Repo (Sojusz Socjalistów i Demokratów). Znaczenie zachowania kierowców na drodze podkreślał też holenderski poseł Wim van de Camp (Europejska Partia Ludowa), autor sprawozdania na temat bezpieczeństwa motocyklistów.

Europosłowie mówili też o tym jak zredukować zanieczyszczenie środowiska pododawane przez motocykle. Bo wbrew powszechnej opinii nie są one bardziej przyjazne środowisku niż samochody. Van de Camp przekonywał, że trzeba zmniejszyć ilość emitowanego przez nie CO2. Eksperci zwracają uwagę, że udział motorów w ruchu drogowym rośnie (o 34 proc. w porównaniu z 2001 r.), podczas gdy UE robi co może by ograniczyć samochodowe emisje CO2.


Sprawozdanie będzie głosowane w komisji 15 czerwca. Deputowani powinni je przyjąć na lipcowej sesji plenarnej w Strasburgu.

 

Praca w PE

17 września 2012   1. Spotkanie przygotowawcze komisji ITRE Spotkanie w całości poświę...
poniedziałek, 10 września 2012            ...
10 września 2012   1. Posiedzenie Grupy S&D (patrz agenda posiedzeń Grupy)   ...

Biuletyn PE

Wyniki unijnego szczytu pod lupą Problemy gospodarcze Europy znajdą się ponownie na pierwszym miej...
Bruksela, 07/06/2012   Pełna wersja Biuletyn   Porządek obrad Relacja z ses...
Bruksela, 16/05/2012     Briefing przed sesją BXL: w poniedziałki 11.00-11.30, Bru...

Komunikaty PE

Strasburg, 13/09/2012. Fotografie, filmy, poematy, które są chronione przez prawa autorskie, ...
Strasburg, 13/09/2012. Projektowane zasady nadzoru bankowego muszą być precyzyjne i zapewniać odpowi...
Strasburg, 13/09/2012. Sytuacja pod względem przestrzegania praw człowieka w Rosji dramatycznie się...
Strasburg, 12/09/2012. W czasie debaty po wystąpieniu Jose Manuela Barroso posłowie do Parlamentu E...