Najnowsze Publikacje

Debata: Efektywność energetyczna - wyjaśnienie sposobu głosowania
Mimo, że Komisja zważywszy skutki rynkowe słusznie wreszcie postawiła na efektywność energetyczną, to raport rozminął się z tym tematem. Potrzebne są obi...
Czytaj Więcej ...
Debata: Efektywność energetyczna
Jak wynika ze sprawozdania, ograniczenia zużycia energii narzucone odgórnie determinują efektywność. To oczywisty błąd. Efektywne użytkowanie ener...
Czytaj Więcej ...
Sesja plenarna - Debata: Normalizacja europejska
Normatywne wymagania dotyczące produktów, usług oraz procesów służą ujednolicaniu produkcji, a więc efektowi skali, a także po...
Czytaj Więcej ...
Wyjaśnienie sposobu głosowania: Umowa między UE a Rosją w sprawie handlu częściami i podzespołami...
UE jest dużym eksporterem do Rosji elementów samochodowych na kwotę rzędu 9 miliardów dolarów. Inwestorzy otwierając w Rosji zakłady ...
Czytaj Więcej ...
Sesja plenarna - Debata: Umowa handlowa dotycząca zwalczania obrotu towarami podrobionymi między UE
Porozumienie ACTA podejmuje trzy ważne kwestie: 1. prawa handlowego do korzystania ze znaku towarowego; 2. praw internaut&oacut...
Czytaj Więcej ...

Dodaj do ulubionych

 
 
 

Frontpage Slideshow (version 2.0.0) - Copyright © 2006-2008 by JoomlaWorks
Wywiad dla Programu 1 Polskiego Radia w ramach debaty EURANET 6 października 2010 roku w Parlamencie

 

 

 

 1. Czy problemy przyszłorocznych europejskich budżetów da się pokonać oszczędnościami? Czy mamy rezerwy w wydatkach socjalnych czy infrastrukturalnych?

- Nie. Społeczeństwo polskie jest narażone na cięcia w wydatkach socjalnych. Sądzę, że jeszcze większe zaciskanie pasa spowoduje nastroje frustracji społecznych. Przecież mamy już ceny europejskie, ale średni zarobek w naszym kraju jest znacznie niższy, aniżeli zarobek przeciętnego pracownika najemnego na zachodzie Europy.

 

Mimo to już się tam ludzie burzą, a co będzie u nas? A grozi nam w przyszłym roku podwyżka cen energii z tytułu opłat za emisje CO2, a ponadto mieliśmy nieurodzaj spowodowany najpierw suszą, a następnie powodziami. Brak więc rezerw istotnych w zakresie niezbędnych cięć socjalnych.

Czy mogą być cięcia o charakterze infrastrukturalnym? One już miały miejsce, bo jeżeli zaliczka UE na drogi trafiła do budżetu państwa, to chyba to są cięcia. Ale taka polityka "ma krótkie nogi".

 

2. Europa przetrwała, ale nie odbiła się jeszcze od kryzysu. Czy możemy chociaż poczuć się bezpieczniejsi, po doświadczeniach z destabilizacją systemu bankowego, mądrzejsi o doświadczenia?

- W rezultacie pazerności oraz nieporozumień w świecie ponadnarodowych korporacji finansowych doszło do zaburzeń w światowym systemie bankowym. Gospodarki są otwarte w dzisiejszym świecie, co powoduje, że zakłócenia w jednej części świata po pewnym czasie dają o sobie znać w innej. W pierwszym rzędzie zaburzenie finansowe, tj. na rynkach finansowych przekładają się na funkcjonowanie gospodarki, oczywiście hamująco i niekorzystnie.

Czy możemy się czuć bezpieczni? No nie, bo stan naszego zadłużenia oraz budżetu powoduje, że np. jakiś kolejny atak spekulacyjny na złotówkę może wstrząsnąć naszą walutą i całą gospodarką.

A jeśli chodzi o mądrość płynącą z tego doświadczenia dla Polski (można powiedzieć: "mądry Polak po szkodzie"), to już ci najbardziej wcześniej pozbywający się gospodarki polskiej na rzecz zagranicy, w tym b. premier Bielecki, zaczynają rozumieć, jakie dziecinne błędy wcześniej popełnili. Przypomnę, że zaczyna się proces odbudowy polskiego systemu bankowego wokół PKO BP.

 

3. Czy zwiększanie rezerw w krajach członkowskich na bankowe fundusze gwarancyjne, wprowadzanie podatków od transakcji,  to wystarczająca odpowiedź na zagrożenia?

- Tworzenie funduszy gwarancyjnych do 100 tysięcy euro oraz podatków od transakcji (chodzi o tzw. podatek Tobina, o czym lewica od dawna mówi) spowodują na pewno spowolnienie przepływu środków finansowych, a jest to jedna z czterech najbardziej niestety wolnych wolności rynkowych we wspólnym rynku UE, spowodują pewne uspokojenie na rynkach finansowych, bo przepływy będą lepiej kontrolowane. Ale jest to niewystarczające.

Chodzi o to, że regulacje te muszą dotyczyć całego świata, a nie tylko Europy. Mamy bowiem globalizację.

 

4. Czy Europa wypracowała wspólny sposób radzenia sobie z kryzysem?

- Nie. W jednych krajach następuje dofinansowywanie banków. W innych odżywa protekcjonizm państwowy poprzez dotacje z budżetów dla branż. Np w Niemczech dla przemysłu samochodowego. Przypomnę tu, że w tym zakresie mamy małą siłę przebicia, bo nie uratowaliśmy stoczni. A przecież w efekcie chodzi o tzw. "uczciwą konkurencję" na rynku europejskim. Jak chodzi o protekcjonizm narodowy, to pojawia się jeszcze jedno zjawisko, powiedziałbym "protekcjonizm socjalny" na przykładzie FIAT-a i przenoszenie produkcji pandy z Polski do Włoch i to na pewno nie ze względów opłacalności produkcji. A przyczyną kryzysu jest totalny brak konkurencyjności gospodarki europejskiej, może za wyjątkiem niemieckiej, wobec gospodarek wschodzących potęg.

Nazwę jeszcze jedną przyczynę kryzysu: obsesyjna chęć "walki" ze zmianami klimatu, co jest nonsensem, który nie może się udać.

 

Praca w PE

17 września 2012   1. Spotkanie przygotowawcze komisji ITRE Spotkanie w całości poświę...
poniedziałek, 10 września 2012            ...
10 września 2012   1. Posiedzenie Grupy S&D (patrz agenda posiedzeń Grupy)   ...

Biuletyn PE

Wyniki unijnego szczytu pod lupą Problemy gospodarcze Europy znajdą się ponownie na pierwszym miej...
Bruksela, 07/06/2012   Pełna wersja Biuletyn   Porządek obrad Relacja z ses...
Bruksela, 16/05/2012     Briefing przed sesją BXL: w poniedziałki 11.00-11.30, Bru...

Komunikaty PE

Strasburg, 13/09/2012. Fotografie, filmy, poematy, które są chronione przez prawa autorskie, ...
Strasburg, 13/09/2012. Projektowane zasady nadzoru bankowego muszą być precyzyjne i zapewniać odpowi...
Strasburg, 13/09/2012. Sytuacja pod względem przestrzegania praw człowieka w Rosji dramatycznie się...
Strasburg, 12/09/2012. W czasie debaty po wystąpieniu Jose Manuela Barroso posłowie do Parlamentu E...